Dostupnost mnogih informacija, učenje stranih jezika, lakše savladavanje školskog gradiva su samo neke od mnogih mogućnosti koje nam danas pruža tehnologija.
Razvoj tehnologije i razne „spravice“, pomoću kojih dolazimo do informacija, nam umnogome olakšavaju život i retko ko može da zamisli dan, pa i sat vremena, a da ne proveri najnovije vesti, mejl ili neki od naloga ili bilo koju aplikaciju, koje nam pored informacija pružaju i lakše komuniciranje. Međutim, pored svih pogodnosti koje su nam danas omogućene, veoma treba voditi računa da ne dođe do zloupotrebe, pogotovo kada su deca u pitanju.
Naime, nije nam strano kada vidimo trogodišnje dete sa telefonom ii tabletom u rukama, jer tehnički razvijen svet zahteva prilagođavanje. Tako, nije iznenađujućekada vidimo da deca ne samo da koriste i služe se, već jednako koriste telefone, kako u školi, tako i kod kuće.
Tehnologija je za decu, kako izvor znanja, tako i izvor zabave. Što se tiče roditelja, telefoni nam dobro dođu i kao neka vrsta dadilje, ukoliko želimo par minuta za sebe, dok pravimo večeru/ručak, ili da odgovorimo na mejl, dok za decu školskog uzrasta, tehnologija može biti mač sa dve oštrice.
Nebrojeno je benefita koje tehnolgija može da pruži; od edukativnih igrica koje koje zahtevaju apstraktno razmišljanje, rešavanje problema, učenje stranih jezika. Televizija može da pruži edukativne programe, kao što su dokumentarci za decu, pa i razne edukativne emisije. Čak i neke video igrice mogu da pomognu poboljšanju određenih veština, koje zahtevaju koordinaciju oči-ruke, kao što su neke aktivne igre, koje se tiču kontole pokreta, na primer plesanje; Just dance (Nintendo wii).
Međutim, svi eletronski uređaji imaju svoje nedostatke, s toga deci treba od prvog dana upoznavanja sa tehničkim sredstvima ponuditi edukativne i njihovom uzrastu primerene sadržaje. Treba ih upoznati sa višenamenskim mogućnostima, sve što može da pomogne detetu u njegovom razvoju i po mogućstvu, već na početku ograničiti korišćene tehnologije i svesti ga na minimum. Čak i tada treba paziti da se ne preteruje.
Zbog čega deci treba ograničiti upotrebu tehnologije
Previše sedenja za kompjuterom može ometati detetov san
San je od izuzetnog značaja za decu. Tokom sna se okrepljuje i odmara ceo organizam. Nedovoljno sna može doprineti pojavi različitih bolesti, pre svega, onih koje se odnose na imunološki i neuroendokrini sistem. Kod dece, kao česta posledica nespavanja javlja se smanjena koncentracija što može rezultirati i češćim fizičkim povredama, napadima agresije, slabijem školskom uspehu. Takođe, loš i prekratak san može biti uzrok psihofizičkih problema deteta u kasnijim godinama njegovog života.
Prema istraživanju Američke Akademije Pedijataraprosečno dete iz Amerike provodi 3 do 4 sata dnevno pred televizorom, iako prema savetu pedijatara deca ne bi trebalo da gledaju televiziju duže od dva sata, dok mlađa od dve godine ne bi smela da uopšte budu ispred TV ekrana.
Smanjuje osobnu interakciju
Prilikom upotrebe tehnologije, kao što su kompjuter, igrice, TV, ne dolazi do interakcije sa drugim osobama. Pronalaženje dobrog, kvalitetnog vremena za provođenje sa porodicom, može biti teško za mnoge. S toga preterano korišćenje tehnologije može dovesti do udaljavanja dece od roditelja, pa i prijatelja. Iako može biti zabavno zajedničko gledanje filma, ili igranje video igrica, ono uveliko smanjuje vreme provedeno u međusobnoj interakciji.
Poremećaj pažnje
Prekomerno korišćenje tehnologije smatra se jednim od činilaca pri nastajanju dečije depresije, poremećaja pažnje, autizma, bipolarnog poremećaja, psihoza i generalno problematičnog ponašanja.
U stanju su da viđeno prenesu na lični plan, događaje koje vide na filmu kopiraju i shvataju kaosopstvena. Previše provedenog vremena pred televizorom ili igrajući igrice dovodi do toga da dete ne može precizno da razgraniči svet igrica od stvarnog sveta.
Izloženost neprimerenom sadržaju
Mnogi televizijski programi u sebi poseduju previše eksplicitnog sadržaja, kao i nasilja. Promovišu nezdravu hranu i igračke kroz reklame koje su smišljene tako da privuku dečiju pažnju.
Treba obratiti pažnju da igrice koje igraju ne budu previše gresivne i ne podstiču agresivnost, kao i program koji gledaju, jer deca nisu formirane ličnosti i stoga ne mogu da procene efekte svog ponašanja.
Ukoliko ne gledaju određeni sadržaj na televizoru, najbolje bi bilo ugasiti ga. Obratite pažnju na to šta vaša deca gledaju i ako možete gledajte sa njima. Pomozite mu da izabere igricu koju će igrati, pre puštanja filma pročitajte preporuke, konsultujte se sa drugim roditeljima. I to je najbolji način da znate šta vaše dete gleda ili igra. Ograničite vreme koje će vaše dete provesti ispred ekrana. Bilo da je to nekoliko sati nedeljeno, držite se toga i ne popuštajte mu.
Da ne pominjemo da predugo sedenje za kompjuterom dovodi do krivljenja kičme, očni mišići nisu dovoljno stimulisani, fina motorika je svedena na minimum, gube interesovanje za spoljašnji svet i druženje.
Manje kretivnosti, manje maštaju, nisu u mogućnosti da razviju svoje potencijale. Izdvojite vreme, setite se vremena kada ste vi bili deca; lastiš, igre sa loptom, klikeri, žmurke, vije, skakanja po krevetu..sve su to igre koje pospešuju razvoj deteta.
„Vi ste roditelji i vi postavljate okvir. Deca ne mogu sama sebi da postave granice.“ Dr Ranko Rajović
Dejana Merković